aplikacja E8 google play app store
aplikacja Matura google play app store
Tagi dla zawodów, formuła 2019
automatyk (3) budownictwo (11) drewno (4) druk (3) elektronik (3) elektryk (2) energetyka (3) foto (2) fryzjer (3) garbarz (2) gastronomia (5) górnik (7) Hotel (3) informatyka (5) kolej (4) mechanik (16) monter (13) odlewnictwo (3) ogrodnik (2) operator (15) opiekun/ka (5) przemysł (9) rolnictwo (4) ryby (4) samochód (5) stomatologia (3) technik (112) technologia (5)

Technik realizacji nagrań

Informacje podstawowe


Czego się nauczysz

Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie technik realizacji nagrań powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych:

1) w zakresie kwalifikacji AUD.08. Montaż dźwięku:
a) wykonywania montażu materiału dźwiękowego,
b) przetwarzania i archiwizacji materiału dźwiękowego;

2) w zakresie kwalifikacji AUD.09. Realizacja nagrań dźwiękowych:
a) rejestrowania materiału dźwiękowego,
b) wykonywania postprodukcji materiału dźwiękowego,
c) wykorzystania systemu MIDI.

Minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego

AUD.08. Montaż dźwięku

Nazwa jednostki efektów kształcenia

Liczba godzin

AUD.08.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

30

AUD.08.2. Podstawy realizacji nagrań i nagłośnień

150

AUD.08.3. Edycja zarejestrowanego materiału dźwiękowego

270

AUD.08.4. Authoring dźwięku

60

AUD.08.5. Archiwizacja dźwięku

60

AUD.08.6. Język angielski zawodowy

30

Razem

600

AUD.08.7. Kompetencje personalne i społeczne

AUD.08.8. Organizacja pracy małych zespołów



AUD.09. Realizacja nagrań dźwiękowych

Nazwa jednostki efektów kształcenia

Liczba godzin

AUD.09.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

30

AUD.09.2. Podstawy realizacji nagrań i nagłośnień

150

AUD.09.3. Przygotowanie do rejestracji dźwięku

90

AUD.09.4. Mikrofonizacja i odbiór sygnałów bezpośrednich

120

AUD.09.5. Rejestracja dźwięku

45

AUD.09.6. Miksowanie dźwięku

120

AUD.09.7. Przetwarzanie dźwięku

120

AUD.09.8. Obsługa urządzeń, oprogramowania i instrumentów systemu MIDI

90

AUD.09.9. Język angielski zawodowy

30

Razem

645+150

AUD.09.10. Kompetencje personalne i społeczne

AUD.09.11. Organizacja pracy małych zespołów

Egzamin zawodowy

Egzamin zawodowy składa się z dwóch części: pisemnej i praktycznej.

• Część pisemna trwa 60 minut i odbywa się w formie testu na komputerze. Test składa się z 40 pytań, z których każde ma cztery odpowiedzi do wyboru, ale tylko jedna jest poprawna. Za część pisemną można zdobyć maksymalnie 40 punktów.

• Część praktyczna egzaminu polega na realizacji zadania, które może dotyczyć produktu, usługi lub przygotowania dokumentacji. Egzamin trwa od 120 do 240 minut, zależnie od specyfiki zadania (może to być 120, 150, 180, 210 lub 240 minut). Uczestnicy rozwiązują zadanie umieszczone w arkuszu egzaminacyjnym na specjalnie przygotowanym stanowisku. Ponadto mają dodatkowe 10 minut na zapoznanie się z treścią zadania oraz stanowiskiem, co nie jest wliczane w czas trwania egzaminu.

Modele w praktycznej części egzaminu zawodowego:
  • w: wyrób lub usługa,
  • wk: wyrób lub usługa z użyciem komputera,
  • dk: dokumentacja na komputerze,
  • d: dokumentacja bez komputera.
Więcej informacji o egzaminie:


Przykładowe pytania i odpowiedzi - AUD.08. Montaż dźwięku

1. Który rysunek przedstawia znak ostrzegający przed wiązką laserową?
2. Którym środkiem gaśniczym nie wolno gasić urządzeń elektrycznych znajdujących się pod napięciem?
3. Jakie urządzenie odcina od wyjścia sygnały wejściowe o poziomie niższym od nastawionego progu?
4. Jakiego typu złącze jest opisane etykietą LINE na zamieszczonym fragmencie schematu analogowego stołu mikserskiego?
5. Ukulele to instrument muzyczny zaliczany do kategorii
6. Która z wymienionych części ciała nie jest elementem budowy ucha ludzkiego?
7. Jaki parametr sygnału jest określany akronimem RMS (Root Mean Square)?
8. W pewnym punkcie toru fonicznego wartość napięciowego sygnału fonicznego wzrosła ze 100 mV do 200 mV. O ile decybeli wzrósł poziom tego sygnału?
9. Jaki osprzęt pomocniczy podczas realizacji nagłośnień jest przedstawiony na rysunku?
10. Zwiększenie rozdzielczości przetwornika analogowo-cyfrowego o 1 bit spowoduje
11. Jak nazywa się sposób zagrania akordu oznaczony w zapisie nutowym znakiem przedstawionym na rysunku?
12. Która organizacja opracowała normę R 128 określającą maksymalne poziomy głośności sygnałów audio dla nadawców i serwisów streamingowych?
13. Ile minimalnie ścieżek należy utworzyć przy montażu materiału dźwiękowego zarejestrowanego w technice stereofonicznej MS?
14. Na podstawie którego dokumentu odbywa się montaż słuchowiska?
15. Jaki procesor należy wybrać w celu zmiany właściwości przestrzennych montowanego materiału dźwiękowego?
16. Ile wynosi poziom odniesienia głośności (Reference Loudness Level – „Target” Level) według normy EBU R 128?
17. Jaką przepływność ma strumień cyfrowy dźwięku stereofonicznego zapisanego w standardzie CD-Audio?
18. Jakim akronimem jest oznaczony protokół definiujący zawartość płyt optycznych CD i DVD?
19. Z ilu maksymalnie znaków może składać się tytuł utworu zapisany według standardu ID3v2 w pliku MP3?
20. Jaką pojemność mają najczęściej spotykane płyty optyczne CD-R o średnicy 12 cm?
21. Jakim terminem jest określane płynne wyciszenie na końcu utworu muzycznego?
22. Na podstawie zamieszczonego fragmentu instrukcji, określ rodzaj charakterystyki kierunkowości mikrofonu, którego ta instrukcja dotyczy.
23. Jaki rodzaj oprogramowania, jest bezpłatnie rozpowszechniany, lecz do korzystania z jego pełnej funkcjonalności jest wymagane wniesienie opłaty licencyjnej?
24. Montaż słuchowiska została zaplanowana na dwie godziny. Oblicz całkowity koszt brutto montażu tego słuchowiska, jeżeli wynajem stanowiska montażowego bez montażysty kosztuje brutto 80 zł/h, a godzina pracy montażysty kosztuje brutto 60 zł/h.
25. Które zachowanie pracownika powoduje zakłócanie pracy zespołu?
26. Które z wymienionych działań nie jest związane z modernizacją stanowiska pracy montażysty dźwięku?

Przykładowe pytania i odpowiedzi - AUD.09. Realizacja nagrań dźwiękowych

1. Ile wynosi maksymalny dopuszczalny poziom natężenia dźwięku na stanowisku pracy realizatora dźwięku ważony krzywą korekcyjną A?
2. Ile wynosi maksymalny czas pracy dorosłego mężczyzny na stanowisku realizatora nagrań studyjnych, jeżeli poziom ekspozycji na hałas odniesiony do 8–godzinnego dobowego wymiaru pracy wynosi 88 dB?
3. Który z parametrów sinusoidalnego sygnału audio, po przetworzeniu w układzie słuchowym człowieka, wpływa w największym stopniu na powstanie wrażenia wysokości dźwięku?
4. Jeżeli poziom napięcia sygnału fonicznego na wyjściu liniowym interfejsu audio zmalał o 20 dBu to jego napięcie zmalało
5. Do podłączenia interfejsu audio posiadającego wyjście obsługujące sygnał audio w postaci optycznej należy wybrać kabel o wtyku
6. Której funkcji rejestratora dźwięku należy użyć do wstępnego stłumienia sygnału na jego wejściu?
7. Wskaż minimalną ilość wolnego miejsca na twardym dysku komputera, która zapewni zapisanie trzygodzinnego stereofonicznego nieskompresowanego materiału audio nagrywanego z jakością 24 bity/96 kHz?
8. Do przesłania sygnału audio z laptopa do kanałowych wejść liniowych cyfrowej konsolety mikserskiej bez symetryzacji sygnału należy zastosować kabel o złączach
9. Do zarejestrowania dźwięku gitary emitowanego z pieca gitarowego podczas koncertu plenerowego na dużej scenie najlepiej sprawdza się mikrofon
10. Na którym rysunku przedstawiono prawidłowy sposób ustawienia mikrofonów podczas rejestracji koncertu fortepianowego metodą NOS?
11. Który z kolorów światła emitowanego przez diody w sekcji przedwzmacniacza analogowej konsolety mikserskiej jest informacją o przekroczeniu dopuszczalnego poziomu sygnału na wejściu mikrofonowym?
12. Którego z typów mierników należy użyć w torze sygnałowym aplikacji DAW do obserwacji wartości szczytowych sygnału audio?
13. Które z wejść konsolety mikserskiej pozwala na szeregowe wpięcie procesora dźwięku w tor wejściowy po stopniu wzmacniającym?
14. W celu zmiany stopnia kompresji dynamiki materiału dźwiękowego należy w kompresorze
15. Który z parametrów automatyki, w oprogramowaniu DAW, należy przypisać do ścieżki audio, aby wprowadzać zmiany w położeniu pozornego żródła dźwięku w obrazie słuchowym?
16. Który z programowych korektorów charakterystyki częstotliwościowej sygnału fonicznego pozwala na modyfikację widma sygnału w wybranym paśmie częstotliwości określonym poprzez parametry fd i fg?
17. Który z programowych rodzajów REVERBU wykorzystuje przy obróbce partii wokalu emulację drgania arkusza blachy mocowanej na sprężynach?
18. Od jakiego poziomu programowy kompresor masteringowy, o ustawionych parametrach: THRESHOLD = – 6 dB, KNEE = 6 dB, GAIN = 0 dB, będzie wprowadzał zmiany w dynamice przetwrzanego sygnału audio?
19. W celu wprowadzenia płynnej zmiany wysokości pomiędzy dźwiękami generowanymi w syntezatorze MIDI należy użyc paramteru
20. Który z parametrów filtra LPF w syntezatorze MIDI zapewni najskuteczniejsze tłumienie niepożądanych składowych brzmieniowych w obrębie wybranej częstotliwości podziału pasma?
21. Co oznacza zapis w instrukcji obsługi konsolety mikserskiej: Do not expose it to rain or place it near the water source?
22. Które z poleceń może być użyte do poproszenia asystenta realizatora dźwięku o włączenie wzmacniacza w piecu gitarowym?
23. Zbiór przepiów dotyczących ochrony danych osobowych ze szczególnym uwzględnieniem sposobu ich przetwarzania obowiązujący w UE nosi nazwę
24. Ile mikrofonów musi przygotować realizator nagrania, jeżeli w dokumentacji zawarto zapis o ujęciu źródeł dźwięku techniką mikrofonową XY?
25. Harmonogram nagrania zespołu w studio powinien zawierać czynności w kolejności:
26. W celu najlepszego odsłuchu materiału muzycznego, stanowisko realizatora dźwięku powinno być usytuowane, w stosunku do szerokości D bazy stereofonicznej monitorów dalekiego pola, w zakresie odległości
Komentarze

źródła: CKE, rozporządzenia z lat 2019-2024.
Polityka Prywatności