aplikacja E8 google play app store
aplikacja Matura google play app store
Tagi dla zawodów, formuła 2019
automatyk (3) budownictwo (11) drewno (4) druk (3) elektronik (3) elektryk (2) energetyka (3) foto (2) fryzjer (3) garbarz (2) gastronomia (5) górnik (7) Hotel (3) informatyka (5) kolej (4) mechanik (16) monter (13) odlewnictwo (3) ogrodnik (2) operator (15) opiekun/ka (5) przemysł (9) rolnictwo (4) ryby (4) samochód (5) stomatologia (3) technik (112) technologia (5)

Technik realizacji nagłośnień

Informacje podstawowe

Tag: technik
poziom PRK: V
symbol cyfrowy zawodu: 352124

Czego się nauczysz

Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie technik realizacji nagłośnień powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych:

1) w zakresie kwalifikacji AUD.06. Obsługa sceny:
a) konfigurowania systemów scenicznych,
b) obsługiwania systemów scenicznych;

2) w zakresie kwalifikacji AUD.07. Realizacja nagłośnień:
a) konfigurowania systemów nagłośnieniowych,
b) obsługiwania systemów nagłośnieniowych.

Do jakiej szkoły po zawód

Od roku szkolnego 2019/2020 kształcenie w zawodzie technik realizacji nagłośnień jest realizowane w technikum oraz w szkole policealnej o 2-letnim okresie nauczania.

Minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego

AUD.06. Obsługa sceny


Nazwa jednostki efektów kształcenia

Liczba godzin

AUD.06.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

30

AUD.06.2. Podstawy realizacji nagrań i nagłośnień

150

AUD.06.3. Zasady obsługi sceny

180

AUD.06.4. Przygotowanie urządzeń oraz oprogramowania do obsługi sceny

210

AUD.06.5. Konfiguracja sceny

180

AUD.06.6. Język angielski zawodowy

30

Razem

780

AUD.06.7. Kompetencje personalne i społeczne

AUD.06.8. Organizacja pracy małych zespołów

AUD.07. Realizacja nagłośnień


Nazwa jednostki efektów kształcenia

Liczba godzin

AUD.07.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

30

AUD.07.2. Podstawy realizacji nagrań i nagłośnień3)

150

AUD.07.3. Dobór urządzeń dźwiękowych do realizacji nagłośnienia

90

AUD.07.4. Integracja systemów nagłośnieniowych z zewnętrznymi systemami scenicznymi

60

AUD.07.5. Instalacja i korekta systemów nagłośnieniowych

60

AUD.07.6. Wykonywanie nagłośnienia plenerowego, estradowego i teatralnego

180

AUD.07.7. Język angielski zawodowy

30

Razem

450+150

AUD.07.8. Kompetencje personalne i społeczne

AUD.07.9. Organizacja pracy małych zespołów

Egzamin zawodowy

Egzamin zawodowy składa się z dwóch części: pisemnej i praktycznej.

• Część pisemna trwa 60 minut i odbywa się w formie testu na komputerze. Test składa się z 40 pytań, z których każde ma cztery odpowiedzi do wyboru, ale tylko jedna jest poprawna. Za część pisemną można zdobyć maksymalnie 40 punktów.

• Część praktyczna egzaminu polega na realizacji zadania, które może dotyczyć produktu, usługi lub przygotowania dokumentacji. Egzamin trwa od 120 do 240 minut, zależnie od specyfiki zadania (może to być 120, 150, 180, 210 lub 240 minut). Uczestnicy rozwiązują zadanie umieszczone w arkuszu egzaminacyjnym na specjalnie przygotowanym stanowisku. Ponadto mają dodatkowe 10 minut na zapoznanie się z treścią zadania oraz stanowiskiem, co nie jest wliczane w czas trwania egzaminu.

Modele w praktycznej części egzaminu zawodowego:
  • w: wyrób lub usługa,
  • wk: wyrób lub usługa z użyciem komputera,
  • dk: dokumentacja na komputerze,
  • d: dokumentacja bez komputera.
Więcej informacji o egzaminie:

Przykład zadania w części praktycznej

Część praktyczna egzaminu z kwalifikacji AUD.06 jest przeprowadzana według modelu w i trwa 120 minut.

Przygotuj scenę do występu DJ’a. W tym celu przygotuj i uruchom kompletny system elektroakustyczny widowni oraz przygotuj, skonfiguruj i uruchom kompletny system oświetlenia scenicznego. Ponadto przeprowadź próbę poprawnego działania systemu oświetleniowego.

Dobierz urządzenia, rozmieść i połącz elementy systemu elektroakustycznego i systemu oświetlenia scenicznego zgodnie z Rysunkiem 1. Rider oświetleniowy oraz z zasadami organizacji planu realizacji dźwięku i oświetlenia. Do realizacji zadania użyj sprzętu dostępnego na stanowisku egzaminacyjnym.

System elektroakustyczny obejmuje nagłośnienie widowni i sceny. Występ nie wymaga ingerencji realizatora dźwięku w brzmienie, zatem mikser audio należy umieścić z boku sceny. Połączenie sygnałów wejściowych do miksera audio odbędzie się po przyjeździe artysty. Do Ciebie należy dobranie, ustawienie i właściwe ukierunkowanie nagłośnienia frontowego w stronę widowni oraz dobranie jednego monitora podłogowego i ustawienie go na podłodze z prawej strony DJ’a tak, aby monitor promieniował w jego stronę. Należy też podpiąć wyjścia Sumy z miksera audio bezpośrednio do wejść wzmacniaczy mocy FOH oraz podpiąć wyjścia AUX1 do wzmacniacza mocy MON. Następnie należy połączyć wzmacniacze z zestawami głośnikowymi (jeśli nie są stosowane głośniki aktywne) oraz zasilić napięciem sieciowym cały system nagłośnieniowy.
System oświetlenia scenicznego obejmuje sterownik świateł, splitter, regulator oświetlenia, 4 x Led Par, 2 x reflektor Profile oraz dwa statywy oświetleniowe. Urządzenia mają być ustawione na scenie zgodnie z Rysunkiem 1. Rider oświetleniowy.



Sterownik świateł należy umiejscowić przed sceną, w jej osi. Regulator oświetlenia i splitter połóż na podłodze z boku sceny. Z tyłu sceny, około 50 cm od jej tylnej krawędzi, ustaw symetrycznie dwa urządzenia Led Par w odległości około 2 m od siebie. Po dwóch stronach DJ’a, około 50 cm od krawędzi sceny, ustaw dwa kolejne urządzenia Led Par. Ukierunkuj je wszystkie w stronę widowni, pod niewielkim kątem. Około dwa metry od przedniej krawędzi sceny, z dwóch stron sceny, na statywach, na wysokości około 3 m należy umieścić dwa reflektory profilowe ustawione wąsko, oświetlające tylko postać DJ’a, od pasa w górę. Doprowadź zasilanie sieciowe do każdego elementu systemu oświetleniowego. Dokonaj niezbędnych połączeń DMX i tak zaadresuj urządzenia, aby możliwe było pełne sterowanie każdym z reflektorów profilowych osobno oraz aby wszystkie cztery Led Pary pracowały razem.

Zgłoś przewodniczącemu zespołu nadzorującego (ZN), przez podniesienie ręki, zamiar włączenia końcówek mocy wszystkich kolumn głośnikowych i wszystkich elementów oświetlenia. Dopiero po jego akceptacji możesz wykonywać dalsze czynności.

Załącz mikser audio, wzmacniacze mocy, odkręć potencjometry wzmacniaczy, by system był gotów do pracy i sterowanie poziomem dźwięku mogło odbywać się przy wykorzystaniu konsolety audio.

Załącz sterownik oświetlenia scenicznego, wszystkie urządzenia świetlne i pomocnicze (sterownik, regulator, splitter). Skonfiguruj sterownik oświetleniowy, zaadresuj wszystkie urządzenia.

Po załączeniu, zaadresowaniu i sprawdzeniu urządzeń przeprowadź próbę poprawnego działania systemu oświetleniowego.

Zgłoś przewodniczącemu zespołu nadzorującego (ZN), przez podniesienie ręki, zamiar przeprowadzenia próby systemu oświetleniowego. Dopiero po jego akceptacji możesz wykonywać dalsze czynności. Jeśli potrzebujesz poproś o zasłonięcie okien pomieszczenia lub wygaszenie oświetlenia sufitowego.

Przebieg próby polega na:
- zaświeceniu lewego reflektora profilowego i wykazaniu, że reflektor może mieć płynnie regulowane natężenie oświetlenia,
- zaświeceniu prawego reflektora profilowego i wykazaniu, że reflektor może mieć płynnie regulowane natężenie oświetlenia,
- zaświeceniu wszystkich czterech Led Par’ów na 100% i ustawieniu koloru madżenta, a następnie koloru zielonego.
Czas przeznaczony na wykonanie zadania wynosi 120 minut.

Ocenie podlegać będzie 5 rezultatów:

  • dobór i właściwe ustawienie urządzeń systemu elektroakustycznego,
  • dobór i właściwe ustawienie urządzeń oświetlenia scenicznego,
  • połączenie i przygotowanie do pracy urządzeń systemu elektroakustycznego zgodnie z wytycznymi i zasadami bhp,
  • połączenie i ukierunkowanie urządzeń oświetlenia scenicznego zgodnie z wytycznymi i zasadami bhp,
  • zaadresowanie urządzeń oświetlenia scenicznego i ich konfiguracja
oraz
przebieg obejmujący sprawdzenie poprawności działania systemu oświetleniowego.

Inne zadania praktyczne z zakresu kwalifikacji AUD.06. Obsługa sceny mogą dotyczyć, np.:

  • analizy riderów nagłośnienia i oświetlenia,
  • wykonania prostych połączeń instalacji oświetleniowej,
  • konfiguracji urządzeń instalacji oświetleniowej,
  • wykonania złożonych instalacji elektroakustycznych, obejmujących nagłośnienie widowni i sceny,
  • konfiguracji urządzeń elektroakustycznych,
  • przeprowadzenia prób instalacji oświetleniowej,
  • przeprowadzenia prób nagłośnienia z zespołem muzycznym.

Przykładowe pytania i odpowiedzi - AUD.06. Obsługa sceny

1. Który rysunek przedstawia znak ostrzegający przed wiązką laserową?
2. Muzyk spadł ze sceny, w wyniku czego jego lewa kończyna górna, ok. 10 cm nad nadgarstkiem jest nienaturalnie wygięta. Jak należy postąpić udzielając mu pierwszej pomocy?
3. Które z wymienionych urządzeń stosowane jest w realizacji nagrań i nagłośnień do rozdzielenia sygnału audio na dwa identyczne strumienie?
4. Który z wymienionych instrumentów muzycznych jest instrumentem dętym drewnianym?
5. Jaki jest zakres częstotliwości dźwięków słyszalnych przez człowieka?
6. W którym z wymienionych formatów można zapisać plik audio po konwersji formatu z pliku WAV, przy założeniu, że konwersja odbywa się bez kompresji?
7. Sygnał dźwiękowy o poziomie mikrofonowym ma być wzmocniony przed dalszą obróbką. Które z wymienionych urządzeń najlepiej nadaje się do wykonania wzmocnienia?
8. Który element dzieła muzycznego odpowiada za natężenie dźwięku?
9. Bemol to znak chromatyczny w notacji muzycznej, który informuje o konieczności
10. W terminologii teatralnej rampa oznacza
11. Cyfrą 2 na przedstawionym schemacie blokowym systemu scenicznego oznaczono
12. Część podłogi sceny teatralnej, która może się opuszczać na niższy poziom to
13. W celu bardzo precyzyjnego i ostrego oświetlenia fragmentu dekoracji lub osoby należy użyć reflektora
14. Który z wymienionych programów służy do planowania, projektowania i wizualizacji systemu oświetlenia sceny?
15. Na podstawie zamieszczonego fragmentu ridera technicznego wskaż, na którym rysunku przedstawiono mikrofon przeznaczony dla wokalisty.

Rider techniczny – INPUT LIST

Lp.

Instrument

Mikrofon

1.

Stopa

SHURE BETA 52

2.

Instrumenty perkusyjne

SHURE SM81

3.

Gitara elektryczna

SHURE SM57

4.

Wokal

SHURE SM58


16. Realizator oświetlenia zlecił połączenie dwóch obwodów. Jako ostatnie elementy tych obwodów mają zostać użyte dwa terminatory. Który ze schematów wskazuje poprawne ich zastosowanie?
17. Które przewody należy zastosować do połączenia wzmacniaczy mocy z zestawami głośnikowymi FOH, wyrównanymi liniowo?
18. Określ zastosowanie programu SMAART.
19. Która z przedstawionych konfiguracji toru monitorowego jest prawidłowa?
20. W czasie próby przed koncertem sygnał z mikrofonu wokalisty pojawia się w jego odsłuchu, natomiast brakuje go w nagłośnieniu sali. Która z wymienionych przyczyn może powodować opisaną usterkę?
21. Którego efektu należy użyć, jeśli wokalista na koncercie oczekuje zastosowania pogłosu?
22. W instrukcji mikrofonu napisano, że jest to „omnidirectional microphone”. Oznacza to, że charakterystyka kierunkowa mikrofonu jest
23. W zapotrzebowaniu na sprzęt potrzebny na festiwal muzyki rozrywkowej znajduje się pięć zestawów głośnikowych. Koszt wypożyczenia jednego zestawu głośnikowego wynosi 50,00 zł/dobę. Festiwal będzie trwał trzy dni. Określ całkowity koszt wypożyczenia zestawów.
24. Pracownik firmy oświetleniowej otrzymał wskazówki do prowadzenia negocjacji z kluczowym klientem:
  • trzymaj się stanowiska firmy,
  • szukaj rozwiązania korzystnego dla firmy,
  • żądaj ustępstw jako warunku kontynuowania rozmowy.

Jaki styl negocjacji powinien zastosować pracownik?
25. Określ właściwą kolejność czynności wykonywanych przez zespół techników podczas montażu estrady z podestów scenicznych oraz jej zadaszenia i oświetlenia.
26. Które z wymienionych działań nie jest związane z modernizacją stanowiska pracy realizatora oświetlenia?

Przykładowe pytania i odpowiedzi - AUD.07. Realizacja nagłośnień

1. Jakie zagrożenie niesie za sobą podłączenie urządzenia z metalową obudową, pracującego w pierwszej klasie ochronności, do gniazda elektrycznego bez bolca uziemiającego?
2. Muzyk spadł ze sceny, w wyniku czego jego lewa kończyna górna, ok. 10 cm nad nadgarstkiem jest nienaturalnie wygięta. Jak należy postąpić udzielając mu pierwszej pomocy?
3. Który z wymienionych instrumentów muzycznych jest instrumentem dętym drewnianym?
4. Który format pliku dźwiękowego zawiera listę komend dla modułu brzmieniowego?
5. Procesor dźwięku umożliwiający kompresję sygnału audio zalicza się do grupy procesorów przetwarzających
6. Który z wymienionych stołów mikserskich służy do obsługi nagłośnienia sceny podczas koncertu?
7. W celu wydobycia dźwięku z głośników pasywnych należy połączyć je z mikserem poprzez
8. Wzmacniacz mocy posiada dopuszczalne obciążenie wyjścia 4 Ω. Głośnik o jakim oporze należy wybrać, aby moc przekazywana do niego ze wzmacniacza była największa?
9. Do którego gniazda należy doprowadzić oddzielny sygnał w celu synchronizacji systemów, złożonych z wielu urządzeń cyfrowych?
10. Którym łączem można przesyłać sygnał cyfrowy zawierający osiem sygnałów audio?
11. Który proces należy przeprowadzić, aby wygładzić zniekształcenia powstające przy konwersji cyfrowego materiału dźwiękowego z formatu 24 bit do 16 bit?
12. Które z wymienionych głośników promieniują dźwięk najbardziej kierunkowo?
13. Gdzie i w jaki sposób należy ustawić system nagłośnienia FRONT FILL?
14. Do nagłośnienia stref publiczności znajdujących się w dużej odległości od sceny należy zastosować
15. Który z wymienionych mikrofonów najlepiej zastosować w celu nagłośnienia dużego bębna w zestawie perkusyjnym?
16. Którą sekcję konsoli mikserskiej przedstawiono na rysunku?
17. Na rysunku zaznaczono wyjścia konsolety mikserskiej. Którego wyjścia należy użyć do przesłania sygnału audio światłowodem?
18. Sygnały foniczne z konsolety mikserskiej do zewnętrznego rejestratora wielościeżkowego należy wyprowadzić z gniazd
19. W celu zminimalizowania ryzyka wystąpienia zaników sygnału z mikrofonu bezprzewodowego wykorzystywanego na scenie, anteny podłączone do odbiornika należy umieścić jak najbliżej
20. W terminologii dotyczącej realizacji nagłośnień określenie Front Of House oznacza
21. Które urządzenie należy zastosować, aby podzielić dźwięk na pasma odpowiednie dla poszczególnych głośników w systemie trójdrożnym?
22. Który typ złącza wskazano strzałką na zamieszczonym schemacie?
23. Jak nazywa się obowiązujący w Unii Europejskiej zbiór przepisów dotyczących ochrony danych osobowych ze szczególnym uwzględnieniem sposobu ich przetwarzania?
24. Jaki styl negocjacji opisują poniższe stwierdzenia?
25. Prezentując ofertę usługową pracownik firmy nagłośnieniowej powinien być przyjaźnie nastawiony do klienta. Którą z przedstawionych na rysunkach postaw powinien przyjąć?
26. Wskaż poprawną kolejność wykonywania czynności poprzedzających realizację dźwięku w czasie dużej imprezy plenerowej.
Komentarze

źródła: CKE, rozporządzenia z lat 2019-2024.
Polityka Prywatności