aplikacja E8 google play app store
aplikacja Matura google play app store
Tagi dla zawodów, formuła 2019
automatyk (3) budownictwo (11) drewno (4) druk (3) elektronik (3) elektryk (2) energetyka (3) foto (2) fryzjer (3) garbarz (2) gastronomia (5) górnik (7) Hotel (3) informatyka (5) kolej (4) mechanik (16) monter (13) odlewnictwo (3) ogrodnik (2) operator (15) opiekun/ka (5) przemysł (9) rolnictwo (4) ryby (4) samochód (5) stomatologia (3) technik (112) technologia (5)

Technik fotografii i multimediów

Informacje podstawowe

Czego się nauczysz

Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie technik fotografii i multimediów powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych:

1) w zakresie kwalifikacji AUD.02. Rejestracja, obróbka i publikacja obrazu:
a) przygotowania planu zdjęciowego,
b) rejestrowania obrazu,
c) obróbki i publikowania obrazu;

2) w zakresie kwalifikacji AUD.05. Realizacja projektów graficznych i multimedialnych:
a) przygotowania materiałów cyfrowych do wykonywania projektów graficznych,
b) wykonywania i publikowania projektów multimedialnych.

Do jakiej szkoły po zawód

Od roku szkolnego 2019/2020 kształcenie w zawodzie technik fotografii i multimediów jest realizowane w pięcioletnim technikum. 

Od roku szkolnego 2020/2021 kształcenie w zawodzie technik fotografii i multimediów jest realizowane w branżowej szkole II stopnia.

Minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego

AUD.02. Rejestracja, obróbka i publikacja obrazu


Nazwa jednostki efektów kształcenia

Liczba godzin

AUD.02.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

30

AUD.02.2. Podstawy fotografii

100

AUD.02.3. Rejestracja obrazu

430

AUD.02.4. Obróbka i publikacja obrazu

270

AUD.02.5. Język obcy zawodowy

30

Razem

860

AUD.02.6. Kompetencje personalne i społeczne




AUD.05. Realizacja projektów graficznych i multimedialnych


Nazwa jednostki efektów kształcenia

Liczba godzin

AUD.05.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

30

AUD.05.2. Podstawy fotografii

100

AUD.05.3. Przygotowywanie materiałów cyfrowych do wykonania projektów graficznych i multimedialnych

210

AUD.05.4. Wykonywanie i publikacja projektów graficznych multimedialnych

155

AUD.05.5. Język obcy zawodowy

30

Razem

425+100

AUD.05.6. Kompetencje personalne i społeczne

AUD.05.7. Organizacja pracy małych zespołów


Egzamin zawodowy

Egzamin zawodowy składa się z dwóch części: pisemnej i praktycznej.

• Część pisemna trwa 60 minut i odbywa się w formie testu na komputerze. Test składa się z 40 pytań, z których każde ma cztery odpowiedzi do wyboru, ale tylko jedna jest poprawna. Za część pisemną można zdobyć maksymalnie 40 punktów.

• Część praktyczna egzaminu polega na realizacji zadania, które może dotyczyć produktu, usługi lub przygotowania dokumentacji. Egzamin trwa od 120 do 240 minut, zależnie od specyfiki zadania (może to być 120, 150, 180, 210 lub 240 minut). Uczestnicy rozwiązują zadanie umieszczone w arkuszu egzaminacyjnym na specjalnie przygotowanym stanowisku. Ponadto mają dodatkowe 10 minut na zapoznanie się z treścią zadania oraz stanowiskiem, co nie jest wliczane w czas trwania egzaminu.

Modele w praktycznej części egzaminu zawodowego:
  • w: wyrób lub usługa,
  • wk: wyrób lub usługa z użyciem komputera,
  • dk: dokumentacja na komputerze,
  • d: dokumentacja bez komputera.
Więcej informacji o egzaminie:

Przykład zadania w części praktycznej

Przygotuj 5 sekundowy animowany baner do wyświetlania na stronie internetowej oraz film ze ścieżką dźwiękową.
Materiały do wykonania zadania: bitmapę fale.jpg oraz ścieżkę dźwiękową fale.mp3 umieszczono w folderze surfing na pulpicie
komputera.

Elementy graficzne, baner, animację oraz film wykonaj zgodnie ze szkicami i z opisem technologicznym.

W folderze surfing_PESEL (PESEL to Twój nr PESEL) na pulpicie komputera umieść:
  • przygotowaną zgodnie z opisem technologicznym bitmapę fale.jpg,
  • wektorowe elementy graficzne: deska, miejsca, telefon i dom zapisane w macierzystym formacie wektorowym,
  • wersję otwartą projektu banera w formacie PSD z zachowanymi warstwami,
  • animację banera w formacie GIF zapisaną pod nazwą surfing,
  • film z animacją banera wyeksportowaną do formatu MP4 pod nazwą film_surfing.
Po wykonaniu zadania wszystkie skatalogowane w folderze surfing_PESEL pliki skompresuj programem do kompersowania
i archiwizacji, a pakiet nazwij surfing.

Czas na wykonanie zadania wynosi 180 minut.

Ocenie będzie podlegać 5 rezultatów:

  • bitmapa fale i wektorowe elementy graficzne,
  • projekt banera w PSD,
  • przebieg animacji banera (PSD oraz GIF),
  • film surfing,
  • skatalogowane i zarchiwizowane materiały (pakiet surfing).
Inne zadania praktyczne z zakresu kwalifikacji AUD.05 Realizacja projektów graficznych i multimedialnych mogą dotyczyć, np.:
  • wykonania prezentacji multimedialnej,
  • przygotowania fotokastu.

Przykładowe pytania i odpowiedzi - AUD.02. Rejestracja, obróbka i publikacja obrazu

1. Zalecany poziom oświetlenia stanowiska pracy grafika komputerowego powinien wynosić
2. Promieniowanie, o którym składzie procentowym jest najbardziej zbliżone do światła białego?
3. Według której kompozycji zostało skadrowane przedstawione zdjęcie?
4. Która krzywa tonalna przedstawia metodę modyfikacji obrazu cyfrowego w celu uzyskania efektu izohelii?
5. W procesie obróbki materiałów barwnych starter wywoływacza służy do
6. Podstawowe właściwości użytkowe obiektywu fotograficznego to
7. Widoczny na ilustracji materiał eksploatacyjny do wydruku zdjęć charakteryzuje się powierzchnią
8. Podczas organizacji oświetlenia planu zdjęciowego światła pilotujące studyjnych lamp błyskowych ułatwiają
9. Zastosowany na planie zdjęciowym biały, matowy ekran odbijający światło nie spowoduje modyfikacji
10. Funkcja symulacji ekspozycji nie może być zastosowana
11. Zdjęcie zostało wykonane z zastosowaniem perspektywy
12. Jaką wartość ma liczba przewodnia lampy błyskowej, jeżeli prawidłowo naświetlone zdjęcie uzyskano przy czułości matrycy ISO 200, liczbie przesłony 5,6 i odległości od obiektu 10 m?
13. Wykonując zdjęcie zwiększono liczbę przesłony z 4 do 16. Aby skompensować zmianę liczby przesłony należy zwiększyć czułość matrycy
14. Która cecha zapisu plików nie dotyczy formatu RAW?
15. Do uzyskania obrazu w technice HDR należy wykonać kilku ujęć tego samego obiektu różniących się
16. Możliwość korygowania perspektywy podczas fotografowania architektury daje obiektyw
17. Na zdjęciu do dowodu osobistego lub paszportu osoba może mieć nakrycie głowy, jeżeli
18. Który z przedstawionych histogramów reprezentuje obraz prześwietlony?

19. Film przedstawia proces obróbki obrazu związany z przeprowadzeniem
20. Korekcja barwna podczas kopiowania negatywów barwnych metodą subtraktywną polega na doborze
21. Niewielkie zwiększenie czasu wywoływania negatywu czarno-białego prowadzi do
22. Zapisanie pliku z 24 bitową głębią kolorów zamiast z głębią 8 bitową zwiększy rozmiar nieskompresowanego pliku
23. Standard zapisu metadanych EXIF plików zdjęciowych nie zawiera informacji o
24. Termin „worm’s eye view” oznacza
25. „Głębia ostrości” to w języku angielskim
26. Wskaż zachowanie, którego powinien unikać fotograf przyjmując zlecenie od klienta, kierując się zasadą aktywnego słuchania.

Przykładowe pytania i odpowiedzi - AUD.05. Realizacja projektów graficznych i multimedialnych

1. Do gaszenia pożaru urządzeń elektrycznych pod napięciem należy używać
2. Różnica pomiędzy obrazem widzianym poprzez celownik aparatu fotograficznego i obrazem odwzorowanym na materiale światłoczułym to
3. Oświetlenie przednio–górno–boczne pełni funkcję oświetlenia
4. Które oznaczenie umieszczone na pokrętle cyfrowej lustrzanki jednoobiektywowej wskazuje tryb preselekcji czasu naświetlania?
5. W celu sprawnego wyszukiwania plików zdjęciowych w archiwum, należy podczas katalogowania plików nadawać im
6. Które narzędzie programu Adobe Photoshop służy do tworzenia ścieżek w oparciu o krzywe Béziera?
7. Plik z barwnym logo składający się w całości z obiektów grafiki wektorowej powinien być utworzony w programie
8. W celu rejestracji instruktażowego materiału filmowego, nagrywanego w pomieszczeniu należy wybrać zestaw:
9. Do nagrania odgłosów ptaków w lesie podczas wietrznej pogody oprócz rejestratora dźwięku i mikrofonu należy zastosować
10. Podczas konwertowania surowego pliku z aparatu, do pliku grafiki bitmapowej należy docelowo zapisać go w formacie
11. Na której ilustracji przedstawiono zawijanie tekstu w stylu wybrzuszenia?
12. Na której ilustracji przedstawiono rejestrator dźwięku?
13. Aby możliwe było poprawne nagranie filmu reklamowego z płynnym, horyzontalnym ruchem kamery na odcinku kilkudziesięciu centymetrów w jednej linii, należy wykorzystać
14. Widoczne na filmie czynności świadczą o
15. Aby poprawnie ustawić wyświetlanie barw na monitorze, należy zastosować
16. Addytywna synteza barw znajduje odzwierciedlenie w trybie koloru
17. Na ilustracji przedstawiono kompozycję opartą na zasadzie
18. Aby uzyskać kontrast barw w kompozycji graficznej, na niebieskim tle należy umieścić obiekt koloru
19. Pulpit roboczy którego programu graficznego przedstawiono na ilustracji?
20. Które parametry podane w pikselach odpowiadają zapisowi pliku multimedialnego w rozdzielczości HD?
21. Aby poprawnie uzyskać efekt „green box”, czyli zamienić tło za osobą filmowaną na dowolną scenerię, należy zastosować tło koloru
22. Przedstawiony na ilustracji panel aplikacji służy do
23. Elementy takie jak: “body”, “lens”, “strap” to angielskie określenia
24. Czytając etykietę produktu, po określeniu „developer” można stwierdzić, że zawartość opakowania zawiera
25. Podczas której z wymienionych sytuacji, fotograf nie powinien wykonywać nadmiernej ilości zdjęć gościom zaproszonym na uroczystość?
26. Osobą odpowiedzialną za nadzór nad wykonaniem wysokobudżetowej sesji fotograficznej z udziałem modeli, statystów, wizażystów jest
Komentarze

źródła: CKE, rozporządzenia z lat 2019-2024.
Polityka Prywatności